Doğa belgeselleri farkındalığı artırır mı?

Popüler

Gezegenimizle ilgili farkındalık yaratma çabalarında televizyon yayınlarının etkisi nedir? Annals of Botany’de yayımlanan bir makale, sunuculuğunu ünlü belgeselci Sir David Attenborough’un üstlendiği dönüm noktası niteliğindeki BBC The Green Planet (Yeşil Gezegen) serisinin gezegen farkındalığı üzerindeki etkilerini ortaya koydu.

University College Dublin’den Joanna Kacprzyk ve ekip arkadaşları, bitkilere odaklanan BBC Yeşil Gezegen belgesel serisinin nesli tükenmekte olan türlere karşı ilgiyi artırıp artırmadığını inceledi.

Araştırmacılar, serinin yayımlanmasını takiben belgeselde yer alan bitkilerle ilgili Google arama sorgularında artış yaşandığını tespit etti.

BBC Yeşil Gezegen’in her bölümü 5 milyondan fazla izlendi

2022’de yayımlanan The Green Planet (Yeşil Gezegen) belgeselinin her bölümü su ekosistemlerinden çöllere, kentlerdeki bitki topluluklarından tropik yağmur ormanlarındaki türlere kadar çok çeşitli bitkilere odaklanıyor.

Her bir bölümünün 5 milyondan fazla izlendiği belirtilen Yeşil Gezegen belgeselinin toplumdaki farkındalık üzerindeki etkilerini merak eden Kacprzyk ve ekibi, seride adı geçen bitkileri belirledi ve kullanıcıların ilgisini ölçmek için söz konusu bölümün yayımlanmasından bir yıl önce başlayan ve son bölümün yayımlanmasından üç ay sonra biten bir Google Trend araştırması yaptı.

Araştırmacılar ilgili bitkilerle ilgili Wikipedia görüntülenme trendlerini de inceledi.

BBC Yeşil Gezegen bitkilere olan ilgiyi artırdı

Araştırmacılar BBC Yeşil Gezegen’de yer alan 64 bitki türünden 18’inin bölümün yayımlanmasından yaklaşık bir hafta sonra Birleşik Krallık Google arama trendlerinde popüler olduğunu keşfetti. Ayrıca söz konusu bitkilerin Wikipedia sayfalarının görüntülenme oranlarının da arttığı tespit edildi.

Daha fazla izlenme süresine sahip bitkilerin hem Google hem de Wikipedia ilgisinin daha yüksek olduğu da kaydedildi.

Kacprzyk ve ekibi, doğa tarihi belgesellerin nesli tükenmekte olan bitki türleri hakkında farkındalığı artırmada ve bitki stratejileri geliştirmede güçlü bir araç olduğunu ortaya koydu.

Joanna Kacprzyk’ın baş yazarı olduğu ve Stephanie Clune, Clare Clark ve Adam Kane’in yer aldığı araştırma, 16 Şubat 2023 tarihinde Annals of Botany’de yayımlandı.

BBC Studios’un dünyaca ünlü Doğa Tarihi Birimi tarafından hazırlanan “Yeşil Gezegen” (The Green Planet) adlı seri, ülkemizde de Digitürk, Tivibu ve KabloTV platformlarında yer alan BBC Earth kanalında ekranlara gelmişti.

Son Yazılar